23948sdkhjf

Medarbejderne sparer Føtex for millioner på energiforbruget

Dagligvarekæden har opnået store besparelser på energiforbruget ved hjælp af en intern adfærdskampagne, der kørte i hele 2017.

I starten af 2017 lancerede Føtex en intern adfærdskampagne, der skulle sætte fokus på energirigtig adfærd blandt de ansatte i alle landets Føtex-butikker.

Med en samlet besparelse på 3,4 pct. af det årlige elforbrug har det været en fin succes, udtaler energichef hos Salling Group, Lars C. Christensen, i en pressemeddelelse. 

- Målet med adfærdskampagnen var en besparelse på 3 pct., så alle vores medarbejdere fortjener stor ros for, at det lykkedes at nå over målet. Jeg er ovenud tilfreds med kampagneresultatet, selv om processen er forløbet over en lang periode, og resultaterne ikke lige kom i hus den første dag, siger Lars C. Christensen.

Kampagnen bidrager til Salling Group-koncernens overordnede klimamål om besparelser på el og varme hvert år frem til 2020.

For at kunne dokumentere en varig effekt kørte kampagnen et helt år. Ud over det fine resultat i 2017 formåede 53 pct. af varehusene at opnå varige adfærdsændringer, der også efter kampagnens afslutning, hjælper koncernen med at komme i mål med klimaindsatsen.

Vanskelig start blev vendt
Adfærdskampagnen blev skudt i gang i januar 2017. Dengang var der ikke meget, som tydede på, at det ville blive en succes, fordi travlhed efter jul og nytår gjorde det vanskeligt at komme i gang med en målrettet indsats. Det billede ændrede sig efter en række konkrete indsatser.

- I februar blev alle varehuschefer inviteret til inspirationsmøder, hvor der blev givet anbefalinger til såkaldte quick wins. Samtidig lancerede vi en Facebook-video målrettet medarbejderne. Det satte skub i processen, og allerede i marts kunne der spores en effekt, siger Lars C. Christensen.

Til måling af butikkernes performance blev der rundsendt en månedlig benchmarking. Den Føtex-butik, som klarede sig allerbedst, opnåede en besparelse på hele 23 pct. af det årlige elforbrug.

Inden kampagnestart havde Lars C. Christensen en formodning om, at belønning i form af præmier ville være den sikre vej til succes, men det viste sig, at den væsentligste faktor til succes var dialog og gode eksempler fra andre varehuse.

Salling Group har samarbejdet med Aura Rådgivning i hele perioden. Aura Rådgivning har også opgjort besparelsen og evalueret indsatsen for Salling Group.

- Føtex skal roses for at have modet til at gå andre veje i kampen for at finde energibesparelser, og der er store gevinster at hente, når du bliver opmærksom på potentialerne. Det er første skridt på vejen til at komme i gang med at skabe en ny kultur, siger energirådgiver og adfærdsdesigner Lisbet Stryhn Rasmussen fra Aura Rådgivning.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141